12 februari 2016

Werkwijze

Werkwijze Kicoja

Als je zorgen hebt over je kind

Maak je je als ouder(s) zorgen? De stap naar een kindercoach of kindertherapeut kan de oplossing zijn.

Bel of maak een afspraak voor een kennismaking als je eerst wat meer wilt weten.

Misschien merken jullie als ouders dat je kind anders doet dan normaal of ergens mee zit. En misschien geeft je kind zelf aan dat het ergens mee zit of heeft het klachten over het één of ander. En ondanks dat je aan alle kanten je kind ondersteunt, kan het toch zijn dat het niet zo gaat zoals jullie zouden willen. Vaak volgt dan nog een periode van twijfel. Gaat het uiteindelijk niet vanzelf over? Ieder kind heeft wel eens wat. Zal ik nu hulp inschakelen of toch niet? Doen we ons kind tekort? Moeten we er juist niet teveel bovenop zitten? Twijfel je nog kan een gesprek hierover wellicht verheldering geven.

Kindercoaching en kindertherapie is een kindgerichte, kortdurende en oplossingsgerichte begeleiding waarbij het het kind altijd centraal staat.

Intake

Na de (korte) kennismaking krijg je een vragenlijst om in te vullen en volgt een intake met de ouders.

  • De intake, het startpunt van de begeleiding, waar ik goed luister naar jullie zorgen, vragen en wensen. Jullie verhaal over het leven van je kind tot nu toe. Wat ging er goed, hoe zien jullie je kind, wat hebben jullie zelf of samen al meegemaakt, wanneer begonnen jullie je zorgen te maken en alles wat nog meer van belang is. Welke informatie ontbreekt er misschien nog. 
  • We maken vervolgens 3 tot 5 afspraken met het kind en dan weer een oudergesprek.
  • Soms is het wenselijk of noodzakelijk dat een ouder aanwezig is bij de kindgesprekken, dat bepalen we in de intake.

En dan.....Hoe kan anders. 

Als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg.

Kindgesprekken                

  • Je kind heeft zijn eigen persoonlijke verhaal. Dit verhaal zijn de ingrediënten die ik nodig heb om je kind te helpen. Je kind heeft een reden om te doen wat het doet. Soms kan het dit zelf vertellen, soms niet en dan maak ik gebruik van de methode Kind in Evenwicht (KIE).
  • Testen of screenen behoort ook tot de mogelijkheden om het totaalplaatje compleet te maken.
  • Als we antwoorden vinden en gaan snappen hoe het bij je kind werkt, in het brein- het lijf -in het hele systeem, gaan we het gedrag of gevoel beter begrijpen. Dit is een eerste aanzet tot verandering.
  • We kijken zeker niet alleen wat er nog niet goed gaat. Het is effectiever om te werken met kwaliteiten dan met de tekorten, zo blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Zodra kinderen ervaren dat ze in staat zijn om (zelf!) problemen op te lossen, ze hun eigen kracht ontdekken en dat ze oké zijn zoals ze zijn, kunnen ze hier een leven lang plezier van hebben.
  • Oplossingsgericht, we kijken vooral naar hoe het anders kan en wat er nog bij geleerd kan worden. 
  • Regelmatig komen er ook oefeningen, opdrachten mee naar huis. 

Het coachen van kinderen vergt een aanpak op maat; geen confectiepak, maar een maatpak. Dat betekent met aandacht meten, passen, bijstellen, bewonderen, aanpassen, weer meten enz., net zolang totdat we een pak hebben waarin het kind zich goed, blij en trots voelt.

Wat levert het op:

  • meer zelfvertrouwen
  • durven doen wat je niet eerder gedaan hebt
  • positief zelfbeeld
  • rekening houden met anderen én jezelf
  • accepteren van je emoties, ze mogen er zijn
  • rust (in je hoofd)
  • meer veerkracht
  • meer plezier thuis en op school
  • ontspanning