12 februari 2016

Coaching / therapie

Maak je je als ouder(s) zorgen om je kind? De stap naar een kindercoach of kindertherapeut kan de oplossing zijn.

Misschien merken jullie als ouders dat je kind anders doet dan normaal of ergens mee zit. En misschien geeft je kind zelf aan dat het ergens mee zit of heeft het klachten over het één of ander. En ondanks dat je aan alle kanten je kind ondersteunt, kan het toch zijn dat het niet zo gaat zoals jullie zouden willen. Vaak volgt dan nog een periode van twijfel. Gaat het uiteindelijk niet vanzelf over? Ieder kind heeft wel eens wat. Zal ik nu hulp inschakelen of toch niet? Doen we ons kind tekort? Moeten we er juist niet teveel bovenop zitten? Twijfel je nog kan een gesprek hierover wellicht verheldering geven.

Kindercoaching en kindertherapie is een kindgerichte, kortdurende en oplossingsgerichte begeleiding waarbij het het kind altijd centraal staat.

Na de (korte) kennismaking volgt een intake met de ouders.

  • De intake, het startpunt van de begeleiding, waar ik goed luister naar jullie zorgen, vragen en wensen. Jullie verhaal over het leven van je kind tot nu toe. Wat ging er goed, hoe zien jullie je kind, wat hebben jullie zelf of samen al meegemaakt, wanneer begonnen jullie je zorgen te maken en alles wat nog meer van belang is.
  • Samen bekijken we wat het beste bij je kind en de situatie past.

En dan.....Het kan ook anders.

Als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg.
  • Je kind heeft zijn eigen persoonlijke verhaal. Dit verhaal zijn de ingrediënten die ik nodig heb om je kind te helpen. Je kind heeft een reden om te doen wat het doet. En als we hierop antwoorden vinden en gaan snappen hoe het bij je kind werkt, in het hoofd en het hele lijf, dan gaan we snappen waarom bepaald gedrag of gevoel er is. Dit inzicht is een eerste aanzet tot verandering, dat er andere oplossingen zijn.
  • Voor het zoeken naar oplossingen worden die middelen en materialen gebruikt, die dichtbij de belevingswereld van het kind liggen, zoals spelen (o.a. Choachee spel), tekenen, lichaamsgerichte oefeningen, visualisaties, rollenspellen, (ontspannings)oefeningen, mindfulness, spel, metaforen / verhalen.
  • “Wat aandacht krijgt groeit het beste” en het is effectiever om te werken met kwaliteiten dan met de tekorten, zo blijkt ook uit verschillende onderzoeken.
    Zodra kinderen ervaren dat ze in staat zijn om (zelf!) problemen op te lossen, ze hun eigen kracht ontdekken en dat ze oké zijn zoals ze zijn, kunnen ze hier een leven lang plezier van hebben.
  • Oplossingsgericht, we kijken vooral naar hoe het anders kan en wat er nog bij geleerd kan worden. Weer vertrouwen dan het beter wordt.
  • Regelmatig komen er ook oefeningen, opdrachten mee naar huis.

Het coachen van kinderen vergt een aanpak op maat; geen confectiepak, maar een maatpak. Dat betekent met aandacht meten, passen, bijstellen, bewonderen, aanpassen, weer meten enz., net zolang totdat we een pak hebben waarin het kind zich goed, blij en trots voelt.

Wat levert het op:

  • meer zelfvertrouwen
  • durven doen wat je niet eerder gedaan hebt
  • positief zelfbeeld
  • rekening houden met anderen én jezelf
  • accepteren van je emoties, ze mogen er zijn
  • rust (in je hoofd)
  • meer veerkracht
  • meer plezier thuis en op school
  • ontspanning