14 februari 2016

Leerbegeleiding / Remedial Teaching

Deze vorm van begeleiden heeft meer als uitgangspunt het leren op school, de vakken lezen, rekenen, spelling en of schrijven. Leerproblemen kunnen een grote impact hebben, maar lang niet altijd is duidelijk waarom er problemen ontstaan of waarom er niet uit komt wat er wel in zit. 

Remedial Teaching betekent letterlijk leraar die verbetert. Voor mij is dit kinderen helpen om beter tot leren te komen. Niet door meer van hetzelfde te doen, maar om het anders te doen. En dat betekent dat ik kijk naar het kind, wat gaat goed en waar wil je beter in worden? Ik observeer veel, hoe pakt het kind een probleem aan, hoe is de houding van het kind als het loopt, zit of aan tafel aan het werk is.  In mijn begeleiding zal ook altijd een stuk motoriek zitten.

Bewegend leren, maar hoe - wat - waarom - waar - hoezo - en dan?

Deze vragen hebben mij geïnspireerd om mij te verdiepen in de psychomotoriek. Psychomotoriek heeft letterlijk te maken met de verbinding tussen je lijf en je brein waarbij het brein het lichaam aanstuurt, maar je lijf heeft ook veel invloed op het ontwikkelen van je brein, wat je weer terugziet in het leren en in het gedrag. De psychomotoriek richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel. Eén ding is zeker, bewegen is de basis van leren. 

Ik heb antwoorden gevonden in de opleiding van Wendy Peerlings, psychomotorisch onderzoek en remediërend leren bij kinderen. En ook in de reflexintegratie, de cursus Rhythmic Movement Training (RMT) en de opleiding tot Bodymap Trainer. 

De eerste vraag die ik vaak aan ouder vaak stel is of ze komen voor een leerprobleem die meer met schoolse leren te maken heeft of spelen er meer problemen op gebied van gedrag - emotie - sociaal? Steeds vaker is het antwoord, dat weten we eigenlijk niet........ ik snap dat wel, want je kan het niet loskoppelen. Wat we dan doen is in gesprek gaan over wat er wel en niet goed gaat en naar eventuele mogelijkheden.

Leren is zoveel breder dan leren uit de boeken (of tegenwoordig vanaf een tablet). Voor mij is de basis om tot leren te komen, dat je je veilig en goed moet voelen. Ben je zenuwachtig, gestresst, faalangstig of denk je dat je het niet kan? Dan gaat hier energie en aandacht in zitten en je brein werkt niet optimaal. Of is je lichaam hard aan het werk om bepaalde bewegingen te onderdrukken (bijvoorbeeld bepaalde reflexen) dan gaat dit ten koste van de 'leerenergie'. Dit zie je bijvoorbeeld bij spelling en schrijven. Is het schrijven nog niet volledig onder de knie, dan lukt het vaak niet om ook nog de spellingsregels toe te passen.

Dus lekker in je vel zitten is nodig om tot leren te komen. Letterlijk en figuurlijk. Is je lichaam klaar om tot leren te komen, is bijvoorbeeld je evenwicht goed, zo niet dan heeft dat allerlei gevolgen voor het leren. Men zegt niet voor niets dat evenwicht de poort tot leren is.

Dus:

  • Je benen/lijf willen steeds maar bewegen maar je moet stil zitten, gaan we je lijf trainen het anders te doen.
  • Je moet eerst nog nadenken over hoe je de letters moet schrijven, dan pas kom je aan de spelling toe, gaan we eerst schrijven.
  • Is je kind heel onzeker, dan zal ik ook mijn aandacht richten op het zelfbeeld en het vertrouwen in eigen kunnen.
  • Als je de oplossing al lang in je hoofd hebt, maar het maar niet op papier krijgt, hoe gaat dit wel lukken.
  • Beelddenkers krijgen op een andere manier de informatie binnen en verwerken dat ook anders dan niet-beelddenkers, dus hier zal mijn begeleiding dan ook anders zijn.
  • etc.

Er kunnen dus zo veel oorzaken en redenen zijn waarom een kind niet tot leren komt. Dit bepaalt de invulling van de begeleiding.

Leren doe je dus met je hele lijf. Zijn je reflexen, evenwicht, lateralisatie, ogen, oren, motoriek voldoende ontwikkeld? Dit neem ik mee in het werken met je kind. In afbeelding van bodymap is goed te zien wat er allemaal nodig is om tot het bovenste flesje te komen.

 

Oefeningen uit Bodymap, Braingym, Movement Based Learning (MBL), RMT, Corpus Callosum Methode en Bal-A-Vis-X zet ik regelmatig in. (zie indien van toepassing op desbetreffende pagina voor extra informatie) De oefeningen moeten thuis ook gedaan worden, dit is belangrijk voor het resultaat.

 

Ik werk veel met de MatriXmethode en zet ik de  'ik leer anders' methode in. Vooral krachtig bij beelddenkers.

 

En dan ook nog, hoe zit het met je werkgeheugen? Is het zinvol om dit te trainen dan zet ik Jungle Memory in. Zie bij werkgeheugen voor meer informatie.

Bij een leesachterstand, met of zonder dyslexie, is lezen door beweging wellicht een goed optie om samen met je kind te gaan doen. Samen want dit traject is bedoeld voor kinderen waarbij ouders het kind graag willen helpen, maar niet goed weten hoe.

Waaruit bestaat het programma lezen door beweging?
Het programma is zo ontwikkelt dat de coach en ouders samen aan de slag gaan om het kind te helpen bij het leren lezen. Uitgangspunt is hierbij het boek dyslexie en touwtje springen.

Om te kunnen leren lezen is het van groot belang dat beide hersenhelften goed samenwerken en dat je zintuigen goed functioneren. De oefeningen zijn gebaseerd op dit principe.

Gedurende 14 weken komt het kind 1 keer per week naar de praktijk en begeleid je als ouder je kind drie keer per week ca. 20 minuten thuis met gerichte spelletjes en oefeningen. Veel (tweehandige) beweging om zo de gebieden in de hersenen die nodig zijn voor het lezen te activeren en te stimuleren. De leesoefeningen komen pas later in het programma aan bod, eerst werken we aan de zogenaamde bouwstenen voor het lezen. Weer plezier krijgen in het lezen is ook belangrijk want dit plezier is vaak zoek geraakt. En zijn er kinderen die echt niet willen leren lezen?

Samen aan de slag,  kind, een ouder en ik. Als ouder kun je zien hoe de precieze werkwijze is en waar je op kan letten als je de oefeningen thuis doet. We gaan kijken hoe de vorderingen zijn van je kind, hoe de oefeningen gaan en indien nodig doen we aanvullende oefeningen.
Voor veel ouders is werken met hun eigen kind niet altijd gemakkelijk. Ik hoop dat er door deze werkwijze meer plezier en ontspanning komt in het ondersteunen van je kind bij het leesonderwijs.

 

 

kaarten-helpende-gedachten-1kaarten-helpende-gedachten-2