14 februari 2016

Leerbegeleiding / Remedial Teaching

Deze vorm van begeleiden heeft als uitgangspunt het leren op school. Leerproblemen kunnen een grote impact hebben, maar lang niet altijd is duidelijk waarom er problemen ontstaan. Omdat ik ervan overtuigd ben dat een leerprobleem nooit alleen komt, zal mijn begeleiding ook nooit alleen uit cognitief leren bestaan.

Een vraag die ik vaak aan ouder stel is als ze komen kennismaken is of ze meer tegen leerproblemen aanlopen of spelen er meer issues op gebied van gedrag, emotieregulatie of op sociaal gebied? Steeds vaker is het antwoord, dat weten we eigenlijk niet……..en ik snap dat, want je kan het niet loskoppelen. Hierover gaan we in gesprek, wat is er nodig.

Remedial Teaching 

Betekent letterlijk leraar die verbetert. Voor mij is dit kinderen helpen om beter tot leren te komen. Niet door meer van hetzelfde te doen, maar om het anders te doen. Ik kijk en luister echt naar het kind, wat gaat wel goed en waar wil het kind beter in worden? Ik observeer veel, hoe pakt het kind een probleem aan, hoe is de motoriek van het kind, wat valt er nog meer op. Indien nodig voor ik een screening uit of test ik het kind. Testen van het leerniveau, leerstijl of screening van de motoriek.

Bewegend leren??

Belangrijk maar……. hoe – wat – waarom – waar – hoezo – en dan?

Psychomotoriek

Bovenstaande vragen hebben mij geïnspireerd om mij te verdiepen in de psychomotoriek, wat letterlijk te maken met de verbinding tussen je lijf en je brein. Waarbij het brein het lichaam aanstuurt, maar je lijf heeft ook weer veel invloed op het ontwikkelen van je brein, wat je vervolgens weer terugziet in het leren en in het gedrag.

De psychomotoriek richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel. Eén ding is zeker, bewegen is de basis van leren.

Dit alles vind je ook mooi terug in de 2hand4kids aanpak die ik bij rekenen gebruik . https://www.2hands4kids.org/

Ik heb antwoorden gevonden in de opleiding van Wendy Peerlings, psychomotorisch onderzoek en remediërend leren bij kinderen. En in de reflexintegratie, de cursus Rhythmic Movement Training (RMT) en de opleiding tot Bodymap Trainer. En later ook in de opleiding tot expert in beelddenken.

Leren is zoveel breder dan leren uit de boeken (of tegenwoordig vanaf een tablet). Voor mij is veiligheid de basis om tot leren te komen. Ben je zenuwachtig, gestresst, faalangstig of denk je dat je het niet kan? Dan gaat je (denk)brein op slot. Is je lichaam hard aan het werk om bepaalde bewegingen te onderdrukken (bijvoorbeeld bepaalde reflexen) dan gaat dit ten koste van de ‘leerenergie’. Dit zie je bijvoorbeeld bij spelling en schrijven. Is het schrijven nog niet volledig geautomatiseerd, dan heb je geen aandacht meer om ook nog de spellingsregels toe te passen.

Evenwicht is de poort tot leren is. Is je lichaam klaar om tot leren te komen, kan je goed evenwicht blijven? Niet dan heeft dat gevolgen voor het leren.

Dus:

  • Je lijf willen steeds maar bewegen om in evenwicht te zijn, maar je moet stil zitten, gaan we je lijf trainen het anders te doen en meer rust te krijgen.
  • Moeite met spelling en schrijven? Gaan we eerst het schrijven aanpakken want als dat lukt kom je pas aan de spelling toe.
  • Onzeker, eerst werken aan het vertrouwen in eigen kunnen.
  • Beelddenkers krijgen op een andere manier de informatie binnen en verwerken dat ook anders dan niet-beelddenkers, dus hier zal mijn begeleiding dan ook anders zijn.
  • etc.

Leren doe je dus met je hele lijf. Zijn je reflexen, evenwicht, lateralisatie, ogen, oren, motoriek voldoende ontwikkeld? In de afbeelding van bodymap is goed te zien wat er allemaal nodig is om tot het bovenste flesje te komen.

Oefeningen die ik inzet om goed te kunnen bewegen, rekenen, lezen, schrijven, concentreren, zelfvertrouwen en stressbestendig zijn (paarse flesje) zijn o.a. uit:

  • Bodymap
  • Braingym
  • Movement Based Learning (MBL),
  • Reflexintegratie RMT 
  • Corpus Callosum Methode,
  • Bal-A-Vis-X,
  • Ik werk met de MatriXmethode.
  • Voor rekenen start ik met de methode 2Hands4Kids

De oefeningen moeten thuis ook gedaan worden, dit is belangrijk voor het resultaat.

Ook neem ik je werkgeheugen mee? Is het zinvol om dit te trainen dan zet ik Jungle Memory in. Zie bij werkgeheugen voor meer informatie.