14 februari 2016

Leerbegeleiding / Remedial Teaching

Deze vorm van begeleiden heeft meer als uitgangspunt het leren op school. Leerproblemen kunnen een grote impact hebben, maar lang niet altijd is duidelijk waarom er problemen ontstaan of waarom er niet uit komt wat er wel in zit. Omdat ik ervan overtuigd ben dat een leerprobleem nooit alleen komt, zal mijn begeleiding ook nooit alleen uit cognitief leren bestaan.

Een vraag die ik vaak aan ouder stel is of ze meer tegen problemen met aanlopen met leren of spelen er meer problemen op gebied van gedrag - emotie - sociaal? Steeds vaker is het antwoord, dat weten we eigenlijk niet........ ik snap dat wel, want je kan het niet loskoppelen. Wat we dan doen is in gesprek gaan hierover, wat is er nodig om verder te kunnen.

Remedial Teaching 

Betekent letterlijk leraar die verbetert. Voor mij is dit kinderen helpen om beter tot leren te komen. Niet door meer van hetzelfde te doen, maar om het anders te doen. Kijk en luister echt naar het kind, wat gaat wel goed en waar wil het kind beter in worden? Ik observeer veel, hoe pakt het kind een probleem aan, hoe is de motoriek van het kind, wat valt er nog meer op. Indien nodig voor ik een screening uit of test ik het kind.

Bewegend leren??

Belangrijk maar....... hoe - wat - waarom - waar - hoezo - en dan? 

Psychomotoriek

Bovenstaande vragen hebben mij geïnspireerd om mij te verdiepen in de psychomotoriek, wat letterlijk te maken met de verbinding tussen je lijf en je brein. Waarbij het brein het lichaam aanstuurt, maar je lijf heeft ook weer veel invloed op het ontwikkelen van je brein, wat je vervolgens weer terugziet in het leren en in het gedrag. De psychomotoriek richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel. Eén ding is zeker, bewegen is de basis van leren. 

Dit alles vind je ook mooi terug in de 2hand4kids aanpak die ik bij rekenen gebruik . https://www.2hands4kids.org/#2h4k-rekenen 

 https://www.2hands4kids.org/

Ik heb antwoorden gevonden in de opleiding van Wendy Peerlings, psychomotorisch onderzoek en remediërend leren bij kinderen. En ook in de reflexintegratie, de cursus Rhythmic Movement Training (RMT) en de opleiding tot Bodymap Trainer. 

Leren is zoveel breder dan leren uit de boeken (of tegenwoordig vanaf een tablet). Voor mij is de basis om tot leren te komen, dat je je veilig en goed moet voelen. Ben je zenuwachtig, gestresst, faalangstig of denk je dat je het niet kan? Dan gaat hier energie en aandacht in zitten en je brein werkt niet optimaal. Of is je lichaam hard aan het werk om bepaalde bewegingen te onderdrukken (bijvoorbeeld bepaalde reflexen) dan gaat dit ten koste van de 'leerenergie'. Dit zie je bijvoorbeeld bij spelling en schrijven. Is het schrijven nog niet volledig onder de knie, dan lukt het vaak niet om ook nog de spellingsregels toe te passen.

Dus lekker in je vel zitten is nodig om tot leren te komen. Letterlijk en figuurlijk. Is je lichaam klaar om tot leren te komen, is bijvoorbeeld je evenwicht goed, zo niet dan heeft dat allerlei gevolgen voor het leren. Men zegt niet voor niets dat evenwicht de poort tot leren is.

Dus:

  • Je lijf willen steeds maar bewegen maar je moet stil zitten, gaan we je lijf trainen het anders te doen en meer rust te krijgen.
  • Moeite met spelling en schrijven? Gaan we eerst het schrijven aanpakken want als dat lukt kom je pas aan de spelling toe.
  • Onzeker, eerst werken aan het vertrouwen in eigen kunnen.
  • Beelddenkers krijgen op een andere manier de informatie binnen en verwerken dat ook anders dan niet-beelddenkers, dus hier zal mijn begeleiding dan ook anders zijn.
  • etc.

Leren doe je dus met je hele lijf. Zijn je reflexen, evenwicht, lateralisatie, ogen, oren, motoriek voldoende ontwikkeld? Dit neem ik mee in het werken met je kind. In afbeelding van bodymap is goed te zien wat er allemaal nodig is om tot het bovenste flesje te komen.

Oefeningen o.a. uit:

De oefeningen moeten thuis ook gedaan worden, dit is belangrijk voor het resultaat.

Ok neem ik je werkgeheugen mee? Is het zinvol om dit te trainen dan zet ik Jungle Memory in. Zie bij werkgeheugen voor meer informatie.

kaarten-helpende-gedachten-1