28 augustus 2016

Movement Based Learning MBL

Interventie bij het kind met verstoorde prikkelverwerking.
De movement based learning  is ontwikkeld door Cecilia Koester.

Wanneer ons lichaam en brein goed samenwerken, ben je in staat om te leren en groeien. Je bent in evenwicht, zit lekker in je vel en je kan tegen een stootje.

Daarvoor is het nodig dat je lijf weet dat het een voor en achterkant heeft, een boven en beneden en een links en rechts. Weet je lijf dit dan geeft dat een veilig gevoel. Veiligheid is een voorwaarde om tot leren en groeien te komen.

Het kind ervaart de wereld om zich heen via zijn zintuigen en via beweging en zo kan het zijn eigen positie ten opzichte van de wereld bepalen. Met deze gegevens voelt, denkt en doet het kind. Soms worden prikkels die het kind binnen krijgt in het brein, niet goed verwerkt en dan raakt het kind uit balans. Gevolgen blijven dan niet uit en dat zie je terug in gedrag en leerprestaties.

Door de oefeningen uit het 
Movement Based Learning techniek toe te passen, breng je die balans weer terug en weet je lijf weer wat voor, achter, boven, onder, links en rechts is. De prikkelverwerking in het lijf en brein verloopt weer normaal en kind voelt zich weer veilig. Movement Based Learning biedt bewegingen, Bouwsteen Activiteiten, die het zenuwstelsel versterken en de integratie van de reflexen ondersteunen. Deze helpen om een stevig fundament te creëren van waaruit zowel een kind als volwassene zich verder kan ontwikkelen, groeien en leren.

De bewegingen en activiteiten uit MBL, die maken dat het kind weer tot leren komt. Ze zijn effectief bij concentratieproblemen, motoriek, begrip en communicatie en maken het leren makkelijker.